• Ukrainian
  • English (UK)

Академічна наукова школа за спеціальністю «Навігація та управління рухом» була започаткована та формувалась під впливом доктора технічних наук, професора, Відмінника освіти України, Почесного працівника авіаційного транспорту України Сергія Миколайовича Неділька. Його наукові інтереси зосереджені у дослідженнях забезпечення ефективності обслуговування повітряного руху у авіаційних ситуаціях, в польоті за рахунок комплексного використання сучасних комп’ютерних та супутникових технологій. Продовжуючи наукові ідеї доктора технічних наук, професора, відмінника освіти, заслуженого діяча науки і техніки України Олега Альбертовича Машкова, Сергій Миколайович сконцентрував свої наукові пошуки у напрямку розробки методологічних основ забезпечення функціональної стійкості автоматизованої системи управління повітряним рухом. Під його керівництвом підготовлено 9 кандидатів наук, ним опубліковано понад 90 науково-педагогічних праць, одне авторське свідоцтво, 11 навчальних посібників. Учні Сергія Миколайовича продовжують своє професійне зростання відповідно до обраного фаху на підприємствах авіаційної галузі та у закладах вищої освіти, зокрема, п’ятеро з них в різні періоди працювали або працюють у Льотній академії НАУ.

Створенню наукової школи педагогічного напряму академія завдячує доктору педагогічних наук, професору, Відміннику освіти України, Почесному працівнику авіаційного транспорту України Макарову Роберту Микитовичу. Він започаткував наукову школу системної організації професійної підготовки майбутніх авіаційних фахівців. Науково-дослідна лабораторія системної організації професійної підготовки майбутніх авіаційних фахівців, створена в академії під керівництвом Р.М. Макарова та була спрямована на проведення теоретичних та експериментальних досліджень за відповідною науковою тематикою, що дозволило сформувати проектну концепцію та прогностичні моделі формування професійної надійності курсантів, розширити творчі та наукові пошуки комплексного формування психофізіологічної надійності майбутніх авіаційних фахівців, обґрунтувати концептуальні підходи на основі використання синтезу традиційних і новітніх методів моделювання освтного процесу. Активна педагогічна діяльність наукової школи підтверджена кількісною і якісною підготовкою наукових кадрів, на базі академії проводилися масштабні міжнародні наукові конференції педагогічного спрямування. Під керівництвом Роберта Микитовича захистили дисертації більше 40 науковців, він є автором понад 300 наукових праць.

Новий період у становленні наукової школи педагогічного напряму бере відлік з 2009 року з приходом до академії докторки педагогічних наук, професорки Тетяни Степанівни Плачинди. Він позначений дослідницькою активністю з розроблення сучасних актуальних напрямів удосконалення професійної освіти у вищій школі, зокрема авіаційного профілю. Магістральним напрямом роботи наукової школи є ефективна професійна підготовка майбутніх фахівців до якісної фахової діяльності в обраній галузі.

Кваліфікаційний склад наукової школи та теми наукових доробок: Докторантом Москаленко О.І. обґрунтовані теоретичні і методичні засади підготовки курсантів вищих льотних навчальних закладів до професійної комунікації в особливих умовах (2017 р.). Аспіранти: Герасименко Л.С. запропонувала педагогічні умови адаптації викладачів іноземної мови до професійної діяльності в льотних навчальних закладах (2012 р.); Герасименко Г.В. спрямувала своє дослідження на формування фахових компетентностей курсантів льотних навчальних закладів у процесі вивчення фундаментальних дисциплін (2015 р.); Нечепорук Я.С. розкрила питання формування готовності курсантів до професійного іншомовного спілкування в системі «пілот ‒ диспетчер» (2015 р.); Довгий О.В. довів необхідність застосування виокремлених педагогічних умов формування правової культури курсантів льотних навчальних закладів (2017 р.); Коваленко О.П. акцентувала на необхідності формування професійної компетентності майбутніх фахівців авіаційної галузі у процесі вивчення природничих дисциплін (2018 р.); Воєвода К.В. вивчала особливості професійної підготовки фахівців з авіаційної безпеки в європейських регіональних навчальних центрах ІСАО (2018 р.); Желєзнова Т.П. опікувалася питанням розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти (2019 р.); Саркісова О.М. запропонувала педагогічні умови професійного становлення майбутніх менеджерів авіаційної галузі у процесі фахової підготовки (2020 р.); Ковальова О.С. наголошувала на необхідності формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден (2020 р.).

Досягнення наукової школи під керівництвом Т.С. Плачинди: за результатами інтенсивної роботи підготовлено доктора педагогічних наук та дев’ятеро кандидатів педагогічних наук; опубліковано понад 170 наукових праць, у тому числі навчальний посібник з грифом МОН України, чотири монографії, більше десяти навчальних посібників та методичних рекомендацій. Розглядаючи науковий та педагогічний потенціал Т.С. Плачинди слід зазначити, що ще одним важливим напрямом її діяльності є рецензування наукових монографій, статей, посібників, серед котрих, безумовно, ті, що підготували її учні. Саме через них кожен керівник будь-якої наукової школи засвідчує себе фахівцем в окремій проблемній галузі соціального знання.

Подальша розбудова наукової школи полягає у роботі майбутніх докторів філософії, які з 2016 року продовжують вивчати питання вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців, зокрема порушена наукова проблема щодо формування готовності майбутніх фахівців з рекреаційного туризму до проєктної діяльності; формування корпоративної культури у майбутніх фахівців авіаційної галузі в процесі фахової підготовки; формування стресостійкості у майбутніх пілотів цивільної авіації; формування медіакомпетентності у майбутніх фахівців технічного профілю в процесі професійної підготовки; організаційно-педагогічні умови адаптації військових льотчиків до педагогічної діяльності у профільних закладах вищої освіти.