Коли любиш Україну, коли знаєш її історію та культуру, тоді й віра в щасливе майбуття Батьківщини стає такою великою як самий світ...

 

 

 

 

Романько Ірина Іванівна – кандидат історичних наук, доцент кафедри права та соціально-гуманітарних дисциплін, член Національної спілки краєзнавців України, керівник Студії історичної реконструкції, національного ландшафтного дизайну і туризму

 

Формування духовності суспільства неможливе без вивчення культурних явищ і традицій минулого.

В Льотній академії НАУ створено музейну експозицію, яка представляє культуру і історію Кіровоградської області.

До її складу входять розділи: «Історія символіки нашого краю», «Декоративно-ужиткове мистецтво Кіровоградщини», «Національна культура: від витоків до сьогодення», «Великий син великого народу: Єлисаветградський край на життєвому шляху Кобзаря», «Друга світова війна в історичній долі Кіровоградщини», «Авіатори Кіровоградщини – Герої Другої світової війни», «Постать козака Мамая в історії нашого краю». Продовженням даного напрямку роботи має стати створення музею під відкритим небом «Земля козака Мамая» на території села Високі Байраки.

На стендах подані пояснення до символіки Кропивницького і області, інформація про історію, традиції і сучасність Кіровоградщини; на мапі області представлена геральдика адміністративних районів.

Окрема частина матеріалів відображає історію Кіровоградщини в національних символах.

Відкриттю експозиції передувала кропітка робота зі збирання інформації. Наслідком її стала унікальна колекція предметів народного мистецтва, авторами яких є майстри нашого краю.

Ця невелика, але надзвичайно змістовна та емоційно багата експозиція побудована з творів митців Кіровоградщини: вправних різьбярів, художників народного розпису, керамістів, майстринь художнього текстилю, вишивальниць. Також представлено десятки робіт, звернених до теми періоду козацтва в нашому краї, в яких проглядає справжній дух народу, глибинний дух українства. Твори лаконічні, завжди щирі й просто красиві.

Основними напрямками діяльності краєзнавчої експозиції є просвітницька та виховна робота. Тут проводяться різноманітні тематичні заняття. Ці традиційні форми доповнюються науково-практичними конференціями і семінарами, презентаціями нових творів майстрів-земляків, зустрічами з представниками художнього цеху, влаштуванням виставок.

Такі заходи покликані стати запорукою виховання свідомого громадянина незалежної України. Вони спрямовані на задоволення інформаційних потреб курсантської молоді, сприяють всебічному розвитку та духовному збагаченню особистості.

Матеріали музею відкривають курсантам незвіданий світ знань про багатющі традиції національної історії та культури. Світ захоплень, натхнення, творчості, краси і гармонії.

Музейні експозиції створюють для курсантів усі умови для розвитку творчих здібностей, естетичних смаків, знайомить з цілим сузір’ям імен історичних діячів і талановитих митців Кіровоградщини.

Усвідомлюючи високу місію книги як надійного джерела інформації і знань, на базі музею зібрано фонд з наукової, навчальної, художньої і довідкової літератури мистецького та історико-краєзнавчого спрямування. Здійснюється видання авторської навчально-методичної літератури.

З 2014 року в ЛА НАУ діє волонтерська Студія історичної реконструкції, національного ландшафтного дизайну і туризму.

З лютого 2015 року почав роботу Клуб українсько-норвезького партнерства. З цією метою введено в експлуатацію спеціалізовану аудиторію, що обладнана експозицією з тематичних стендів, експонатів та інших наочностей.

У теперішній час триває робота щодо створення експозиції «Україна більше за життя: Кіровоградці – учасники Антитерористичної операції».

В стінах ЛА НАУ курсанти не тільки здобувають високий професіоналізм. Тут зростає гордість за свою причетність до відродження величі рідної України.

Ми прагнемо створити такий навчальний заклад, який сприятиме повноцінному розвитку молодої людини, її самореалізації, а відтак, формуванню особистості принципово нового типу: творчої, самостійної, гуманної, яка цінує себе і поважає інших – Вільної Людини Вільної Держави. Це досягається за рахунок реалізації конкретних завдань: створення особливого духовного середовища, емоційного поля, на якому колосяться Любов, Патріотизм, Порядність, Повага.

Сьогодні музейний комплекс краєзнавства упевнено крокує до мети – стати серцем і душею, мистецьким центром нашої академії та джерелом духовного збагачення, патріотичного і морального виховання курсантів.

СТРУКТУРА ЕКСПОЗИЦІЇ:

I. Історія символіки нашого краю

II. Декоративно-ужиткове мистецтво Кіровоградщини

         1. Гончарство

         2. Деревообробництво

         3. Соломоплетіння

         4. Тістопластика. Вироби із природних матеріалів

         5. Витинанка

         6. Килимарство

         7. Текстильна аплікація. Клаптикове шитво

         8. Вишивка

         9. Писанкарство

        10. Народний розпис

        11. Батик

        12. Краєзнавча література

III. Національна культура: від витоків до сьогодення

IV. Великий син великого народу: Єлисаветградський край на життєвому шляху Кобзаря

V. Друга cвітова війна в історичній долі Кіровоградщини

VI. Авіатори Кіровоградщини – Герої Другої світової війни

VII. Постать козака Мамая в історії нашого краю

VIII. Ближче до Норвегії, разом з Норвегією

IX. «УКРАЇНА БІЛЬШЕ ЗА ЖИТТЯ»

План спортивно-масових заходів на 2023-2024 н.р.

У системі професійної підготовки авіаційних фахівців, особливо – льотного та аварійно-рятувального персоналу, особливе значення має сектор формування фізичної витривалості й відповідного комплексу професійно важливих якостей, які забезпечуюють професійну надійність.

Льотна академія НАУ має широкі можливості для досягнення високих показників у галузі фізичної та психофізіологічної підгтовки майбутніх авіаторів. Ми використовуємо як накопичений роками безцінний досвід роботи у цьому напрямку, так і передові методики й підходи. Науково-дослідницький потенціал кафедри аварійно-рятувальної, професійно-прикладної фізичної підготовки та туризму ЛА НАУ орієнтований в першу чергу на вдосконалення системи формування професійної надійності курсантів ЛА НАУ засобами фізичної та психофізіологічної підготовки.

Для розвитку й підтримки відмінної спортивної форми у курсантів академії при кафедрі працює спортивний клуб «Ікар».

У розпорядженні особистого складу академії стадіон з рездоровим покриттям л/атлетичних доріжек і секторів, тенісний корт з регополовим синтетичним покриттям, дві ігрові спортивні зали, зала боротьби, тренажерна зала коплексної підготовки, психофізіологіне містечко, площинні споруди і поля.

При спортивному клубі «Ікар» працють 12 спортивних секцій, клуб любителів бігу, туристсько-альпіністський клуб, 4 групи загальнофізчної підготовки, абонементні групи аеробіки, дзюдо, ОФП, баскетболу, великого тенісу.

Стадіон «Ікар» - найпопулярніше місце (позаурочного времяпровождения) курсантів академії. Працювати над власним фізичним вдосконаленням тут можна як самостійно так і у складі організованої групи.

Кожний навчальний рік у льотній академії починається з проведення традиційних Кубків першокурсника з 6 видів спорту й продовжується Спартакіадою академії з 12 видів спорту. Зокрема, традиційними стали такі турніри, як міжнародний турнір з баскетболу, «Кубок ректора» з волейболу, «Ностальгія» - з настільного тенісу, товариські матчі з футболу між гуртожитками ЛА НАУ, спортивно-розважальні ігри «Козацькі забави» та інші заходи.

Завдяки добре розвинутій спортивній базі й інфраструктурі проводяться змагання найвищих рангів.

Структура засобів фізичної та психофізіологічної підготовки майбутніх авіаторів постійно модернізується у відповідності з результами наукових досліджень фахівців кафеди, втілюються нові методики, створюються нові тренажерні комплекси, що моделюють аспекти майбутньої діяльності із спеціальності.

Контактний телефон
кафедри: (0522) 39-44-11.

Музейний комплекс льотної академії створений силами небайдужих людей і розвивається завдяки їм, сьогодні являє собою широку систему підрозділів, об’єднаних високою місією формування інтересу до авіації, пропаганді Ії досягнень, поваги до історії галузі й персоналіям, які зробили особистий внесок. Така робота, водночас із розширенням кругозору відвідувачів, спрямована на вдосконалення військово-патріотичного виховання молоді.

У складі музейного комплексу ЛА НАУ:

  • Музей авіації, який функціонує з 1971 року у спеціально обладнаному критому приміщенні й містить експонати, які наочно свідчать про історію нашого навчального закладу та про розвиток авіації Кіровоградщини (крім моделей літаків, світлин, сувенірів з різних країн, нагород та подарунків, також тут знаходиться кабіна літака Ан-24, відкрита для відвідувачів та багато іншого);
  • Сквер Кожедуба (розташований безпосередньо за головним навчальним корпусом академії) був створений навкруги пам’ятного знака, встановленого 8 червня 2010 року на день 90-річчя тричі Героя Радянського Союзу Івана Микитовича Кожедуба «На пам’ять про подвиги тричі Героя Радянського Союзу Івана Микитовича Кожедуба у Кіровоградському небі та перебуванні його на Кіровоградщині. У сквері також розташовані кований пам’ятний знак, присвячений всім випускникам навчального закладу «Шпаківня назавжди», стенди з інформацією про видатних авіаторів, діяльність яких пов’язана з Кіровоградщиною, про країни-партнери «Кіровоградського льотного», про деякі літаки, що є гордістю українського авіапрому – АНТК ім.О.К.Антонова. У травні 2014 року в сквері урочисто відкрили меморіальну дошку, присвячену двічі Герою Радянського Союзу Амет-хану Султану, виготовлену для музейного комплексу на кошти, зібрані кримськими татарами;
  • Алея авіаторів, закладену на день 100-річчя першого польоту в небо Єлісатветграда (зараз Кропивницький) – 8 вересня 2010 року. Територія від вул.Короленка до БК «Авіатор» під патронатом керівництва ЛА НАУ силами ентузіастів та волонтерів заповнюється експонатами, пов’язаними з кіровоградською авіацією. Тут вже розташовані реальні повітряні судна і моделі, стенди й креативні композиції, фонтан у вигляді літака, та багато іншого, що свідчить про повітряну техніку різних років, окремих авіаторів та колективи людей, закоханих у небо;
  • Сквер Аеронавігації (розташований між другим навчальним корпусом та тренажерним центром ОПР), в день відкриття якого колективом льотної академії було встановлено рекорд України «Найбільша «Роза вітрів», викладену аеронавігаційними вогниками». У сквері можна побачити виконані різними засобами «Розу вітрів» - символ аеронавігації, а також зразки реального аеронавігаційного обладнання, яке експлуатувалося на аеродромі «Кіровоград» у різні роки;

Одна з найбільших бібліотек серед авіаційних закладів вищої освіти в Україні.

Статус – III категорія. Загальна площа – 687 кв.м. Штат – 9 співробітників, з них 1 особа зі спеціальною вищою освітою.

Бібліотека має статус науково-технічної. Головна Задача НТБ – забезпечення навчальної та науково-дослідної діяльності академії, вдосконалення форм і методів обслуговування читачів. 

У структурі бібліотеки 4 відділи:

•Відділ обслуговування (абонемент навчальної літератури, читальний зал навчальної літератури, сектор льотно-технічної документації, читальний зал льотно-технічної документації);

•Довідково-бібліографічний відділ і читальний зал професорсько-викладацького складу;

•Відділ комплектування та наукової обробки літератури;

•Художній абонемент, читальний зал художнього абонементу.

Відділ обслуговування забезпечує необхідною літературою професорсько-викладацький склад і співробітників всіх структурних підрозділів академії, здобувачів вищої освіти – підручниками, навчальними та методичними посібниками, довідковою і технічною літературою з усіх навчальних дисциплін.

Сектор льотно-технічної документації укомплектований документами, що регламентують льотну роботу, керівництвами з льотної експлуатації, документами Державіаслужби України, документами міжнародних авіаційних організацій (ICAO, IATA).

Довідково-бібліографічний відділ і читальний зал професорсько-викладацького складу комплектується профільної літературою факультетів. Ретельно збираються всі праці професорсько-викладацького складу академії, збірники наукових праць академії, матеріали конференцій, офіційні документи, матеріали з питань вищої освіти, бібліографічні посібники. Довідково-бібліографічна та інформаційна робота – найвагоміша складова в діяльності нашої бібліотеки. Відділ забезпечує організацію доступу через Інтернет до бібліографічної інформації і повнотекстових баз даних – ресурсів порталу SpringerLink, до повнотекстової бази наукових досліджень ScienceDirect, до електронних ресурсів видавництва Bentham Science.

Відділ відповідає за організацію доступу до наукометричних баз даних Scopus та Web of Science. Працівники відділу здійснюють допомогу з питань реєстрації особостого кабінету в цих базах та консультують щодо роботи з наукометричними базами, з пошуку необхідної інформації та корегуванням профілю автора, з пошуку публікацій авторів; приєднання публікацій і посилань до авторського профілю; ідентифікації організації у публікаціях автора, визначення індексу цитованості автора та т.і.. Бібліографи консультують з питань реєстрація науковців та створення профілів в Google Scholar (Google Академія). Серед пріоритетних напрямків діяльності довідково-бібліографічного відділу є організація та супровід Інституційного репозитарію (електронного архіву) Льотної академії НАУ, який започатковано у 2020 році та наповнюється документами наукового, освітнього й методичного призначення, що створені викладачами, співробітниками, здобувачами вищої освіти, а також іншими особами. Репозитарій надає до цих матеріалів постійний доступ відповідно до його рівня через Інтернет (http://dspace.sfa.org.ua/). Працівники відділу виконують функції депозиторів (безпосередньо наповнюють фонди репозитарію).

Відділ комплектування та наукової обробки літератури комплектує фонд бібліотеки згідно профілю навчального закладу. Фонд НТБ складає близько 300000 примірників навчальної, наукової, художньої літератури, видань іноземними мовами та періодики. Найбільш повно бібліотека комплектується з авіаційної тематики. Бібліотека має свій електронний каталог.

Фонд художнього абонементу представлений творами вітчизняних і зарубіжних класиків, сучасних авторів та літературно-художніми журналами. Головне завдання НТБ ЛА НАУ – забезпечення навчальної та науково-дослідної діяльності академії, вдосконалення форм і методів обслуговування читачів.

У центрі уваги бібліотеки – читач, його оперативне та якісне обслуговування. Щорічно на абонементах і в читальних залах обслуговуються понад 3000 читачів, видається до 400000 примірників літератури.

Масові заходи, що проводяться бібліотекою, спрямовані на виховання високої духовної культури курсантів, формування у них високого культурного потенціалу, розвиток у майбутніх випускників зрілої громадянської позиції.

Враховуючи потреби викладачів і курсантів у новітній інформації про стан науки і техніки, співробітники бібліотеки приділяють велику увагу довідково-бібліографічній та інформаційної діяльності. Регулярно проводяться Дні інформації, Дні кафедр, День спеціаліста, бібліографічні огляди і тематичні виставки літератури.

Директор НТБ ЛА НАУ – Людмила Василівна Афанасьєва

Контактні телефони:

(0522) 394-7-37      Директор НТБ
Людмила Василівна Афанасьєва 

394-5-02     Відділ комплектування та наукової обробки літератури
зав. відділом Світлана Вікторівна Коваленко

394-7-67      Відділ обслуговування
зав. відділом Світлана Андріївна Ігнатенко

394-7-67     Довідково-бібліографічний відділ
зав. відділом Тетяна Пилипівна Украінцева

Поштова скринька: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Досягнення високого рівня професіоналізму диспетчерського складу неможливо без проходження такого етапу, як тренажерна (практична) підготовка на тренажерному центрі ОПР.

Тренажерний центр є структурним підрозділом Льотної академії, створений з метою вдосконалення курсантами і слухачами отриманих теоретичних знань та набуття практичних навичок з технології роботи диспетчера при обслуговуванні повітряного руху і організації взаємодії між диспетчерськими пунктами та службами, що забезпечують польоти у відповідності до вимог Євроконтролю, тісно взаємодіє з кафедрою ОПР навчально-наукового комплексу.

В 1970 році УУЗ МЦА поставило питання про виділення підготовки штурманів і диспетчерів служби руху в самостійне середнє-спеціальний учбовий заклад.

У зв’язку з цим міністр цивільної авіації видав наказ № 589 від 20 жовтня 1970 року, в якому сказано:«В цілях забезпечення зростаючої необхідності у підготовці штурманів і диспетчерів служби руху наказую організувати з 1 січня 1971 року на базі штурманського відділення та відділення диспетчерів служби руху Кіровоградської школи вищої льотної підготовки цивільної авіації — Кіровоградське льотно-штурманське училище цивільної авіації». В училищі проводити підготовку штурманів і диспетчерів служби руху відповідно до затверджених для цих спеціальностей учбових планів.

На базі Кіровоградського льотно-штурманського училища цивільної авіації був створений диспетчерський тренажер: «УДП» (учбово диспетчерський пункт), УКДТ (учбово-командний диспетчерський тренажер), УКДТ «М» (модернізований командний диспетчерський тренажер).

В цей період підготовки диспетчерів Кіровоградське ЛШУ являло собою справжню кузню кваліфікованих кадрів як для нашої країни, так і для багатьох зарубіжних авіакомпаній.

У 1986 році Кіровоградське ЛШУ було розформовано та наказом Міністра цивільної авіації № 80 від 22 квітня 1986 року було створено факультет ОПР і переведено диспетчерський тренажер до Кіровоградського вищого льотного училища ЦА.

Відомо, що весь політ літака від запуску двигунів до зарулювання на стоянку знаходиться під постійним контролем диспетчерів служби руху. Це накладає на диспетчерський склад, особливо на керівників польотів, особливу відповідальність за безпеку польотів, за кваліфіковане керування рухом повітряних суден.

Кожен диспетчер, на якому б об’єкті він не працював, повинен твердо та чітко знати свої обов’язки, бути уважним, подавати відповідні команди ясною, зрозумілою мовою.

Для того, щоб грамотно керувати повітряним рухом в різних зонах і районах польотів, диспетчер повинен знати конструкцію літака та двигунів, аеродинаміку та динаміку польоту, характеристику радіотехнічних засобів, які знаходяться на літаку та на землі.

У зв’язку з насиченням повітряного простору літальними апаратами, оснащенням аеропортів складною сучасною технікою, збільшенням інтенсивності руху виникла необхідність готувати диспетчерський склад з вищою спеціальною освітою.

Наказом начальника Кіровоградського вищого льотного училища від 6 жовтня 1988 року № 409 з метою вдосконалення курсантами отриманих теоретичних знань та набуття практичних навичок з технології роботи диспетчера при обслуговуванні повітряного руху і організації взаємодії між диспетчерськими пунктами та службами, що забезпечують польоти, був створений тренажерний центр обслуговування повітряного руху (ТЦ ОПР ЛА НАУ).

Тренажерний центр ОПР у своєму складі має інструкторський, інженерний і технічний склад, лабораторію з розробки і впровадження новітніх навчальних програм з підготовки фахівців ОПР. Керівництво ТЦ ОПР здійснюється начальником тренажерного центру.

Слід зауважити, що при всій своїй конструктивній складності диспетчерський тренажер залишається тільки технічним засобом, інструментом в руках інструктора та пілот-оператора, які є основною ланкою системи навчання.

Спираючись на колектив, пробуджуючи у ньому творче відношення до праці, начальник багато робить для впровадження нових автоматизованих систем. Так, 1 вересня 1990 року на тренажерах ОПР впроваджено нову автоматизовану систему керування повітряним рухом «Старт».

Введення цієї системи надало курсантам можливість приступити до вивчення цієї системи не тільки теоретично, але і практично. Перехід в навчанні від внутрішньої моделі руху повітряних суден в зоні ОПР до інших джерел, що моделюють повітряні обставини, наприклад, цифрового диспетчерського тренажера «Тренер», «Інструктор», «Контроль» і т.п., значно розширив навчальні функції системи та дозволив підняти процес навчання курсантів на новий рівень, максимально наблизивши її функціонування до виробничих умов.

У 1989—1990 рр. тренажерний центр значно оновився. Ветерани, які вклали свою працю, свої знання у створення та обладнання тренажерного центру, пішли на заслужений відпочинок. На зміну їм прийшла грамотна, наполеглива молодь, що здатна підняти практичне навчання інженерів ОПР на відповідний рівень.

Цивільна авіація у найближчі роки матиме нові повітряні лайнери, керування якими вимагає високоякісного навчання диспетчерського складу служби руху. Тренажерний центр ОПР і надалі буде служити надійним гарантом у підготовці високоякісних фахівців ОПР.

Досягнення високого рівня професіоналізму льотного складу неможливо без проходження такого етапу, як тренажерна підготовка. Тільки при використанні різного виду обладнання та пристроїв для тренування польотів (авіаційних тренажерів) досягається придбання, підтримка і вдосконалення дій екіпажу в особливих випадках польоту. Крім того, відпрацювання практичних умінь і навичок льотного персоналу на тренажерах дозволяє знизити собівартість навчання при забезпеченні високого рівня безпеки польотів.

Тренажерний центр льотних тренажерів ЛА НАУ створювався одночасно зі становленням льотного училища, а зараз оснащений комплексними тренажерами літаків Як-42, Як-40, Ан-24, Ан-26, Л-410 УВП та тренажерами пілотів літаків Ан-2 і Як-18Т. Це дозволяє не тільки забезпечувати тренажерну підготовку курсантів ЛА НАУ, але і проводити періодичне тренування льотних екіпажів різних авіакомпаній та авіапідприємств. України, країн СНД та країн далекого зарубіжжя - так, як того вимагають документи, що регламентують діяльність міжнародної цивільної авіації.

Слід зауважити, що при всій своїй конструктивній складності льотні тренажери були і залишаються тільки технічним засобом, інструментом в руках інструктора, який є основною ланкою системи навчання. Тому особливою цінністю в ЛА НАУ є інструкторський склад тренажерного центру льотних тренажерів, що складається з висококваліфікованих пілотів з багатим практичним досвідом і великою кількістю годин нальоту. Високу оцінку їх роботі виносять екіпажі практично всіх авіакомпаній, яким довелося співпрацювати з тренажерним центром ЛА НАУ - України, Молдови, Узбекистану, Грузії, Литви, Індії, Анголи, Судану, Перу, США та багатьох інших країн.

Дочірні категорії